امروز : پنج شنبه, 06 اردیبهشت 1403

هشدار رئیس شورای شهر در مورد تشدید آلودگی هوا

 

هشدار رئيس شوراي شهر در مورد تشديد آلودگي هوا

 

رئيس شوراي اسلامي شهر بجنورد نيز در اين باره مي گويد: از آن جايي که بجنورد از نظر آلودگي هوا، توپوگرافي شهر و وارونگي هوا که در روزهاي سرد اتفاق مي افتد، شرايط مناسبي ندارد، احداث جنگل کاري از آخر محدوده شهر در برنامه قرار گرفت.

«سيدمحمد لنگري» با بيان اين که اجراي اين طرح از سال 79 آغاز شد، مي افزايد: عمده کاشت درخت و توسعه فضاي سبز در مناطق دوبرار، بش قارداش، جاويد و باباامان در همان دوره اول فعاليت شورا انجام شد و در نظر داشتيم تمام اين پارک ها به هم متصل شوند و منابع آب مورد نياز توسعه اين پارک ها نيز تأمين شده بود.

به گفته وي، در اين کمربند سبز گونه هاي جنگلي، زبان گنجشک، افرا و توت و درختان هميشه سبز کشت شد، اما مشکلي که در توسعه اين کمربند وجود دارد، بحث واگذاري زمين است.

رئيس شوراي شهر با هشدار نسبت به افزايش آلاينده ها در بجنورد بر لزوم گسترش هر چه بيشتر فضاي سبز تأکيد دارد و اظهار مي دارد: چون شکل جغرافيايي شهر بجنورد کاسه اي مانند است و آلودگي به سختي خارج مي شود، بايد صنايع آلاينده مانند سنگ شکن و کارخانه ها به خارج از شهر منتقل شوند، اما متأسفانه قوانين مبني بر رعايت فاصله صنايع آلاينده از آخرين محدوده شهري رعايت نمي شود.

وي ادامه مي دهد: به عنوان مثال، سنگ شکني که در محدوده گلستان شهر قرار گرفته بود، پس از انتقال تنها 2 کيلومتر از اين شهرک فاصله دارد اما با توسعه گلستان شهر در آينده اي نه چندان دور، ساکنان اين منطقه با معضل آلودگي هوا مواجه خواهند شد.

وي تصريح مي کند: با وجود اين که فعاليت هاي مناسبي در بخش توسعه فضاي سبز انجام مي شود، اما در بخش واگذاري زمين با مشکل مواجه هستيم.

«لنگري» مي افزايد: براساس مصوبه کميسيون ماده 5 خراسان در سال 78 مجوز ايجاد کمربند سبز به عمق 5 کيلومتر در اطراف شهر براي بجنورد صادر شد و بايد زمين مورد نظر براي اين کار به شهرداري واگذار مي شد، اما متأسفانه فضاهايي که در اين سال ها جنگل کاري شد، به نهادهاي ديگر واگذار مي شود.

وي خاطر نشان مي کند: با وجود اين که شهرداري و شوراي شهر در تلاش هستند تا پادگان ها به خارج از محدوده شهري منتقل شود، اما ملاحظه مي شود که در حاشيه کنارگذر جديد بجنورد به بعضي نهادها زمين واگذار مي شود.

وي خاطر نشان مي کند: اکنون که آمادگي گسترش فضاي سبز و جنگل کاري را داريم، لازم است دست اندرکاران هم زمين مورد نظر براي اجراي اين طرح را در اختيار شهرداري قرار دهند.

وي در عين حال از توافق در سال جاري با اداره کل راه و شهرسازي براي واگذاري حدود 150 هکتار زمين در تپه حمزانلو براي اجراي فضاي سبز خبر مي دهد و اضافه مي کند: گسترش اين طرح را در باباامان و پارک جاويد نيز در دست اقدام داريم و براساس سياست گذاري هاي انجام شده، در داخل شهر نيز توسعه کشت نهال توت پي گيري مي شود.

 

خراسان شمالي - مورخ سه‌شنبه 1391/12/15 شماره انتشار 18357

    File engine/modules/prostats.php not found.
طراحی، اجرا و پشتیبانی: سفارش دات نت