امروز : شنبه, 06 مرداد 1403

آئین نکوداشت ملی آیت الله شیخ محمد تقی بجنوردی برگزار شد

عارف ربانی و مجتهد بجنوردی بعد از یک قرن در زادگاهش مورد تجلیل قرار گرفت

 

 

 
 در اقدام شایسته شورای اسلامی شهر و شهرداری بجنورد و مطالعات مرکز آموزش و پژوهش های شورای اسلامی شهر بجنورد و در راستای معرفی مفاخر و مشاهیر منطقه آیت الله شیخ محمدتقی بجنوردی به عنوان عارف و مجتهدی که در بزنگاه های تاریخی نقش آفرین بوده به عنوان سند معتبر تاریخی منطقه به شهروندان بجنوردی معرفی شد.

 همایش نکوداشت ملی این عالم عالیقدر با حضور میهمانانی از سراسر کشور،نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرستان بجنورد ، استاندار خراسان شمالی ،مدیران ارشد استان ، اساتید دانشگاه و حوزه، جمعی از مفاخر و مشاهیر دوستان و نوادگان آیت الله شیخ محمد تقی بجنوردی برگزار شد.

 نکوداشت شیخ محمدتقی بجنوردی با فرازهایی از سخنان گهربار مقام معظم رهبری آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) در سفر متبرک شان به استان درسال ۹۱ واشاره به وجود گنجینه های ارزنده فرهنگی مذهبی منطقه از جمله وجود با برکت شیخ محمدتقی بجنوردی آغاز شد.

 ریاست شورای اسلامی شهر با عرض خیر مقدم به میهمانان دلیل اهمیت و ضرورت برگزاری این نکوداشت را  تکیه بر گفتار نایب ولیعصرحضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی)دانست و گفت:وقفه ۱۱ ساله ما را برای عمل به منویات مقام معظم رهبری ببخشید.

 عین بیگی از تمامی دست اندرکاران و تلاش های به انجام رسیده در تحقق این آیین بزرگ و باشکوه که با حضور جمع کثیری از میهمانان از اقصی نقاط کشور انجام گرفت؛ قدردانی کرد

 وی اصل توجه به زیرساخت های فرهنگی را از برکات روز وحدت حوزه و دانشگاه نام برد و گفت:امروز در مبحث فرهنگ به تاکید فرمایش حضرت آقا باید آرایش تهاجمی بگیریم و به عنوان پیاده نظامی واحد، دوشادوش هم حرکت فرهنگی عظیمی را شکل بدهیم.

 دکتر خورابه ای معاون علمی پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در آیین نکوداشت شیخ محمدتقی بجنوردی عنوان داشت: سرلوحه کار ما در حوزه فرهنگی ؛ گرامی داشت عالمین گرانقدر است که مصداق گرامیداشت انبیا و ذکر ثنای حق تعالی است تا راه را بر حوزه آگاهی و حقیقت جویی هموار کنیم.

 ایشان افزود امروزه تلاش ما باید به وسعت و  پهنه ایران فرهنگی برای شناخت معرفی و بزرگداشت مشاهیر و مفاخر باشد.

 دکتر خورابه ای در انتهای سخنانش درنکوداشت برای ایجاد شعبه انجمن آثار فرهنگی بجنورد به ریاست استاندار و عضویت افراد حقیقی و حقوقی در بجنورد اعلام آمادگی واز مشارکت چاپ کتب و مقالات مرتبط با همایش شیخ محمدتقی بجنوردی را به حضار خبر داد.

 دکتر نظری عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان: تدارک اجرای این برنامه فاخر را مرهون ابتکار عمل شورای محترم اسلامی و شهرداری هستیم واساتید گرانقدر برای تهیه مقاله به یقین سهم بسزایی در این نکوداشت دارند .

 وی گفت ۱۴۷ سند معتبر با نام این عالم عالیقدر و ۷۰ سند با کلید واژه بجنورد در آستان قدس رضوی موجود است که از تمامی این منابع در تهیه مقالات بهره برداری شده است .

 دکتر نظری افزود سال فوت این عالم مجتهد مصادف با سال ۱۲۷۵ شمسی و در سن ۷۳ سالگی( ۱۲۵ سال پیش )بود اما برکات و اثرات اقداماتشان تا امروز ادامه دارد.

 حجت الاسلام نوری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر بجنورد : بزرگان و مفاخر ، همیشه دغدغه مردم را داشتند و سرآمد مشاهیر خطه خراسان شمالی آقا شیخ محمدتقی بجنوردی است که در مبارزات سیاسی حضوری پررنگ داشتند و نامشان هم ردیف با چهره های سیاسی مذهبی هم عصر خود در اسناد تاریخی موجود است.

 امام جمعه بجنورد گفت شاگردان به تربیت ایشان نیز از بزرگان عرصه تاریخی بودندو نسل آینده کشور نیازمند توجه به این مقوله با مطالعه و برگزاری  یادواره‌ها در شناسایی مفاخر است.

 دکتر جلالی مدیر گروه تاریخ سیره و انصار بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی نیز در فرازی از سخنانش عنوان داشت:نحوه تعامل اجزای فرهنگی مهم است دین داری، مردم داری ،زهد بی نظیر و ارادت به اهل بیت، بارزه شخصیتی شیخ و مجتهد عالی مقام شیخ  محمدتقی بجنوردی است .

 وی گفت تاثیر مستقیم ایشان در حوزه درمان منطقه و یکی از اقدامات عملی ایشان بود.

 دکتر جلالی حفظ تعامل حوزه با فرهنگ حلقه تکمیل کننده فرهنگی گرایی مدرن دانست .

 دکتر پروان استاد دانشگاه ودکترای تاریخ در همایش نکوداشت شیخ محمدتقی بجنوردی در بخشی از سخنانش گفت:مجتهد عالی مقام شیخ محمدتقی بجنوردی، دربسط فقه شیعه در منطقه موثر بودند و۲۰ مجتهد عالیقدر را تربیت و به جامعه معرفی کردند .

 ایشان در ادامه افزود در نامه‌ای از سید جمال الدین اسدآبادی، نام شیخ محمدتقی بجنوردی هم ردیف با نام شیخ حسن شیرازی آمده است که بیانگر مقام و جایگاه و نقش آفرینی ایشان در رخدادهای مهم تاریخی است و دفاع از اقلیت‌های دینی و هزاره های افغان از برکات وجود ایشان بود .

 دکتر پروان گفت اجرای آیین محرم در حسینیه منزل ایشان نشان از ارادت واقعی شان به ائمه دارد.

 دکتر حسین نژاد استاندار خراسان شمالی در آیین نکوداشت شیخ محمدتقی بجنوردی : سپاس ویژه از شهردار محترم دکتر حمیدی ، ریاست و مجموعه شورای اسلامی شهر در تحقق این آیین ارزنده دارم. از تمامی متولیان فرهنگی برای تدارک برگزاری مراسم قدردانی می کنم .

 ایشان در ادامه افزود اتکای قوی این عالم عالیقدر به دین و ظلم ستیزی ایشان از ریشه های قوی مذهبی سرچشمه می گیرد. باید در حفظ و احیای گنجینه‌های ارزشمند دینی و مذهبی بکوشیم چرا که مفاخر چراغ پیش روی ما در آینده هستند.

 پایان بخش مراسم نکوداشت شیخ محمدتقی بجنوردی که امروز ۲۷ آذر همزمان با سالروز شهادت شهید آیت الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه در سالن همایش های کمپ پتروشیمی برگزار شد؛ رونمایی از کتب حاوی مجموعه مقالات و اسناد تاریخی مشتمل بر ابعاد زندگی این عالم و مجتهد بجنوردی و معرفی ده مقاله برتر و تقدیر از نویسندگان آن بود که با دعوت از مدیران مطرح کشوری و استانی روی سن از  نویسندگان مقالات برتر با تقدیم لوح یادبود قدردانی شد.

  زهرا نظری _ بیژن پروان_ گلثوم صدری_ عاطفه صداقتی _غلامرضا جلالی _امین امانی _مهین صدقی سرچشمه _ اعظم السادات پیش بین _معصومه شیردل_ سمیه آزاد وار _  ۱۰ نفر برتر نویسنده مقاله بودند که در این همایش از آنها قدردانی شد.

 شایان ذکر است در بخش دوم این مراسم کارگاه پژوهشی با ارائه یکی از مقالات برگزیده انجام پذیرفت

    File engine/modules/prostats.php not found.
طراحی، اجرا و پشتیبانی: سفارش دات نت