امروز : شنبه, 08 اردیبهشت 1403

انتقال پادگان،مشكلات جانمایی كارخانه پسماند و ساخت و سازهای بدون مجوز

 

در گفت و گو با رئيس شوراي اسلامي شهر بجنورد مطرح شد:

انتقال پادگان،مشکلات جانمايي کارخانه پسماند و ساخت و سازهاي بدون مجوز

 

شهرها به موجودات زنده اي شبيه هستند؛ موجوداتي که به رسيدگي نياز دارند و بايد به نظافت و پاکيزگي، زيبايي، تغذيه و به طور کلي به پيشرفت آن توجه کرد. مرکز خراسان شمالي نيز از اين قاعده مستثني نيست و پس از مرکزيت يافتن آن در سال 83 تغييرات فراواني يافت و برنامه هاي مختلفي براي آن ديده شد. سال گذشته نيز سال پر فراز و نشيبي براي بجنورد بود و رويدادهاي مهمي در اين شهر اتفاق افتاد. رئيس شوراي اسلامي بجنورد مهم ترين رويداد سال قبل را حضور پر خير و برکت رهبر انقلاب مي داند. «سيدمحمد لنگري» مي گويد: با سفر رهبر معظم انقلاب به بجنورد بالأخره انتقال پادگان نيز قطعي شد. با او در مورد تعدادي از پروژه هاي ناتمام بجنورد و مسائل مختلف ديگر نيز گفت وگو کرديم که مي خوانيد.

سال 91، سال رفع مشکلات

* سال گذشته را براي مرکز استان چگونه ارزيابي مي کنيد؟

سال 91، سال خوبي بود، از اين جهت که سفر مقام معظم رهبري را به استان داشتيم و با اين سفر پر خير و برکت خيلي از مسائلي که سال ها پي گير آن بوديم مثل انتقال پادگان برطرف شد. هم چنين پس از سال ها بالأخره خيابان نادر بازگشايي شد و ادامه خيابان ميرزا رضا کرماني و صفا هم باز مي شود. سال گذشته با وجود شرايط سخت اقتصادي که شهرداري ها هم از آن مستثني نبودند، بهاي خدمات و عوارض شهرداري را پس از بررسي بهاي عوارض در بيش از 70 شهر ديگر، متعادل کرديم. اگر چه شهرداري در قسمت هايي دچار مشکل شد ولي کارهاي زيادي هم انجام شد و اميدواريم از محل سفر مقام معظم رهبري باز هم بتوانيم کمک هايي را دريافت کنيم.

ساخت پايانه در 8 کيلومتري بجنورد غيرمنطقي است

* يکي از مواردي که مردم در مورد آن سؤال مي کنند، ساخت پايانه مسافربري بجنورد است. با وجود اين که توافق شد اين پايانه هم پاي ساختمان استانداري ساخته شود اما گويا پيشرفت فيزيکي آن بسيار کند است و بعضي اظهار نظرها حاکي از آن است که محل فعلي مناسب ساخت پايانه نيست؟

در ابتدا که وارد شورا شدم چند مسئله مطرح شد که از مشکلات آن موقع بود. يکي از اين مشکلات، محل آرامگاه شهداي گمنام و ديگري پايانه مسافربري بود. براي من باور کردني و منطقي نبود که پايانه بجنورد در فاصله 8 کيلومتري شهر ساخته شود و در همان موقع گفتم، مکان در نظر گرفته شده مناسب نيست. با بررسي قراردادها مشخص شد که قرار شده است، شهرداري بخشي از پايانه قبلي را که در کنار ميدان دفاع مقدس قرار دارد براي ساخت استانداري بدهد و در عوض استانداري يک پايانه مسافربري با افق 20 ساله براي بجنورد بسازد و واگذار کند و در واقع اين توافق نامه به صورت جلسه اي بود که استاندار وقت هم آن را امضا کرده بود.هم چنين واگذاري 2 ساختمان استانداري به شهرداري هم صورت جلسه شده بود. قرارداد رسمي نبود و پس از تلاش هاي زياد شهردار وقت در آخرين روز حضور جهانبخش، استاندار وقت، امضاي او نيز گرفته شد. در جلسات متعددي با معاون عمراني اعتراض خود را مبني بر جانمايي

پايانه مسافربري اعلام کرديم و علت اين اعتراض هم اين بود که بيشتر سفرهاي مردم به سمت مشهد است و بايد اين پايانه در محلي ساخته شود که مردم بتوانند به راحتي به آن دسترسي داشته باشند در صورتي که محل فعلي نه تنها براي مسافران مشهد بلکه براي مسافران تهران هم مناسب نيست. اما معاون عمراني قبلي استانداري گفت مرغ يک پا دارد و بايد در همين محل ترمينال ساخته شود که متأسفانه ساخت پايانه در مکان فعلي هم برخلاف توافق که قرار بود هم زمان با ساخت استانداري، ساخته شود، انجام نشد. پس از آن، با آمدن «شفقت» استاندار بعدي، وي محل فعلي ساخت استانداري را نامناسب اعلام کرد و قرار شد ساختمان نيمه ساز استانداري را بخريم در حالي که «احمدي بيغش» اعلام کرد: اين امر برخلاف قانون است و نمي توانيم استانداري را بدهيم. نامه اي به استاندار ارسال شده است تا اين وضعيت تعيين تکليف شود. اگر پايانه ساخته نشود و ساختمان ها را تحويل ندهند تحت هيچ عنوان امکان پذير نيست که ساختمان استانداري در محل پايانه ساخته و تحويل داده شود ولي اميدواريم اين توافق انجام و محل مناسبي هم براي ساخت پايانه مسافربري مرکز استان جانمايي شود.

پرتاب توپ مشکلات کارخانه بازيافت به زمين شهرداري

* در مورد کارخانه بازيافت زباله هم گويا مشکلاتي در مورد جانمايي آن وجود دارد. چرا در ابتدا اين مشکلات مورد مطالعه و بررسي قرار نمي گيرد؟

براي جانمايي کارخانه بازيافت زباله هم از روز اول همين را گفتيم. وقتي مطرح شد که آيا از محيط زيست مجوز گرفته ايد، اعلام شد مشکلي ندارد و فاصله تا محل مناسب است. معاون عمراني وقت گفت، پسماند به شهرداري تعلق ندارد و به آن مربوط نمي شود و مال ماست. سازماني تشکيل داده ايم و شما فقط سهامدار آن هستيد. اعتراض خود را مکتوب اعلام کرديم ولي قضيه را جدي نگرفتند. بماند چه هزينه هايي شد که نبايد مي شد و حالا که به مشکل برخورده مال شهرداري بجنورد شده است. در هر حال هم اکنون بخش خصوصي وارد کار شده و اعلام آمادگي کرده است که اگر محل مناسبي براي کار ديده شود، کارخانه اي براي پسماند احداث شود و به دنبال جانمايي به شکل جدي و اصولي تر هستيم. در هر حال محيط زيست مي گويد اگر فاصله هزار و 200 متري با محل سکونت مردم رعايت شود مشکلي نيست ولي متأسفانه رعايت اين فاصله هم کافي نيست و بعدها مشکل به وجود مي آيد.مشکلي که گريبان گير روستاي لنگر هم شده است. کارخانه سنگ شکن در لنگر ساخته شد. اگر چه فاصله رعايت شده بود ولي سر و صدا و مشکلات ناشي از آن روستاييان را آزار مي دهد و به محيط زيست نيز صدمه زده و جاده را هم دچار آسيب کرده است. براي تأسيساتي مثل سنگ شکن آيا فاصله هزار و 200 متري مناسب است و مردم يک روستا مي توانند در جوار آن زندگي کنند؟ مشکل از قوانين است که به بازنگري نياز دارد.

سند اراضي فرودگاه به نام شهرداري است

* در مورد مالکيت اراضي فرودگاه صحبت هاي مختلفي شده است، شوراي اسلامي شهر بجنورد در اين مورد چه عقيده اي دارد؟

همه امور مربوط به ساخت فرودگاه بجنورد توسط مردم شهر و شهرداري بجنورد انجام شد. مردم خواستند فرودگاه داشته باشند و شهرداري به پاس اين خواسته مردم تلاش فراواني براي توافق با مالکان اراضي در آن زمان انجام داد.اراضي که امروزه هم توافق مي شود بر مبناي 70 درصد سهم شهرداري و 30 درصد سهم مردم است و از اين 70 درصد، معابر، خدمات و فضاي سبز ديده مي شود. در مورد اراضي فرودگاه، شهرداري از سهم مسکوني خود گذشت و با توافق با اهالي منطقه شرق سپاه، زمين هايي به جاي زمين هاي فرودگاه به آن ها واگذار کرد، حتي همين زميني را که اداره کل امور مالياتي در آن ساخته شد، با توافق با مردم و توسط شهرداري آزاد شد. سند اراضي فرودگاه به نام شهرداري است و اکنون هم آماده ايم و کمک مي کنيم تا ادامه باند ساخته شود. براي تعداد زيادي از قطعات با مالکان توافق کرده ايم و شهرداري هم سهم خود را داده است و کم لطفي است که کسي بگويد شهرداري مالک نيست. اراضي به مردم شهر تعلق دارد و شهرداري متولي آن است. بحث ديگري که در فرودگاه مطرح است، ساخت و سازهايي است که انجام مي شود. ساخت و سازها بايد در چهارچوب قانون و با مجوزهاي لازم باشد. بي قانوني توسط هيچ فردي پذيرفته نمي شود به ويژه از متوليان امر، مسئولان و نهادها. براي ساخت و سازهايي که در فرودگاه مي شود هم بايد پروانه دريافت شود که براي اخذ مجوز و پروانه کمک هم خواهيم کرد. به همه ادارات کمک مي کنيم تا مجوز قانوني دريافت کنند. 

هنگامي که ديگر ادارات پروانه دريافت مي کنند نبايد فرودگاه و يا هر نهاد و اداره اي را مستثني کرد و اگر قانوني مبني بر اين هست که فرودگاه از اين چهارچوب خارج است، اعلام کنند. ادارات زيادي به شهرداري بدهکارند که اگر بدهي خود را پرداخت کنند، تا 2 سال آينده لازم نيست شهرداري بجنورد از مردم حتي يک ريال براي ارائه خدمات خود پولي بگيرد. پرداخت نشدن بدهي هاي شهرداري اجحاف به حق مردم است. وقتي از يک پيرزن در اسلام آباد براي 4 متر اضافه بنا، پول مي گيريم آيا اين سؤال مطرح نخواهد شد که شهرداري چگونه از ادارات پول نمي گيرد و چرا زورش به آن ها نمي رسد ولي يک نهاد دولتي بدون مجوز ساخت و ساز مي کند.

* آيا اين رويه باعث نمي شود که مردم عادي نيز به تبعيت از مجريان قانون اين کار را انجام دهند؟

همه ما و تمام کساني که در هر جا کار مي کنند، ادعا داريم که براي مردم کار مي کنيم چه در آموزش و پرورش، چه در دانشگاه ها، نيروهاي نظامي و انتظامي، ادارات مختلف و همه و همه. اگر مردم نباشند فلسفه وجودي ما و کار ما چه خواهد بود؟همين مردم کساني را انتخاب کرده اند تا قانون بنويسند، عده اي قانون را اجرا کنند و عده اي بر اجراي آن نظارت داشته باشند و کسي نبايد فکر کند بالاتر از قانون است. اگر اين طور شود سنگ روي سنگ نمي ماند و اميدواريم سال 92، سالي باشد که در چهارچوب قانون حرکت کنيم. امسال سال حماسه سياسي و اقتصادي نام گذاري شده است و بايد با وفاق و همدلي به سمت اين شعار حرکت کنيم و سعي کنيم مسائل اقتصادي مردم را درک و نسبت به تسهيل شرايط اقدام کنيم. در مورد حماسه سياسي نيز اين طور است و فکر مي کنم شرايط ايجاد حماسه سياسي، فراهم کردن شرايط براي حضور مردم در انتخابات است. امروز هر فردي بايد به شکلي کاري کند که مردم نسبت به انقلاب و نظام متعهدتر و معتقدتر شوند و بايد از کارهايي که مردم را نااميد مي کند، خودداري کرد.

دفترچه ارزش معاملات و بهاي عوارض تهيه شده است

* از نظر شما مهم ترين کاري که شورا طي سال گذشته انجام داد، چه بود؟

تعديل عوارض از مهم ترين کارهايي بود که شوراي اسلامي شهر در سال گذشته انجام داد. براي تعيين بهاي عوارض، 200 ساعت وقت صرف شد و حذف ارزيابي توسط کارشناس براي تعيين نرخ اراضي و ساختمان ها هم از کارهاي ديگري بود که انجام گرفت. دفترچه ارزش معاملات و بهاي عوارض نيز تهيه شده و آن را روي سايت شوراي شهر مي گذاريم تا مردم خودشان ناظر باشند. بهاي مجوزها و پروانه ها هم واضح و روشن است. براي تهيه دفترچه ارزش معاملات و بهاي عوارض از 80 نفر خبره زمين و کارشناسان شهرداري کمک گرفتيم. از مردم مي خواهيم به سامانه اينترنتي شوراي شهر مراجعه کنند. مردم مي توانند همه موارد و حتي طرح جامع و تفضيلي را در سامانه اينترنتي شوراي اسلامي شهر بجنورد ببينند.

کمک هاي دولتي به شهرداري در سال 91 بسيار ناچيز بود

* از بودجه شهرداري چه خبر و چه اقداماتي براي تصويب آن انجام شده است؟

شهرداري ها بايد بودجه را اواخر آذرماه هر سال بدهند ولي بودجه در آن موقع به شورا نمي رسد و با تأخير، بودجه داده مي شود. امسال هم اين اتفاق افتاد. بررسي بخش هاي زيادي از آن از جمله بودجه جاري تمام شده است. هزينه عمراني مانده و بحثي که در اين جا مطرح است درآمدهاست. قرار بود اعتباري از سفر رهبري براي شهرداري در نظر گرفته شود که ما اعلام کرديم اين اعتبار را قطعي کنيد تا در بودجه لحاظ شود. با مسئولان هم صحبت شده است که اگر جواب ما را بدهند طي چند جلسه، بررسي بودجه به پايان مي رسد اگر اعتبار دولت قطعي نشد بدون احتساب اين اعتبار بودجه شهرداري بجنورد بسته خواهد شد. اگرچه در سال گذشته رقمي که به شهرداري کمک شد بسيار ناچيز بود ولي امسال از اعتبارات سفر مقام معظم رهبري يک ميليارد تومان براي توسعه کشتارگاه ديده شده است.

 

خراسان شمالي - مورخ شنبه 1392/01/17 شماره انتشار 18371 

    File engine/modules/prostats.php not found.
طراحی، اجرا و پشتیبانی: سفارش دات نت