واکاوي دلايل جانمايي نامناسب کارخانه کمپوست؛
محورمباحث جلسه شوراي شهربجنورد
نشست روز گذشته اعضاي شوراي شهر بجنورد با حضور مدير کل دفتر فني استانداري خراسان شمالي و شهردار بجنورد برگزار شد که با صرف صبحانه کاري در هياهوي تعيين تکليف کارخانه کمپوست و جانمايي نامناسب آن و افزايش بي سابقه قيمت قير همراه بود.در اين جلسه، توپ مشکلات در مورد جانمايي اين کارخانه در زمين استانداري، شوراي شهر بجنورد و اداره کل حفاظت محيط زيست مي چرخيد و در اين ميان اين سوال مطرح بود که اگر مکان کنوني کارخانه پسماند، مورد تأييد و تصويب کارگروه امور زيربنايي قرار گرفته است، پس چرا با وجود گذشت 6 ماه از بهره برداري آن، تعطيل شد و اين تعطيلي حدود يک سال است که ادامه دارد.رئيس شوراي شهر بجنورد که منتخب دور چهارم شورا نيز هست با بيان اين که در جانمايي يک کارخانه و يک پروژه بزرگ مثل کمپوست بايد همه موارد در نظر گرفته شود، گفت: بايد از مسئولان وقت و همه ادارات و سازمان هايي که در آن هنگام نظر دادند پرسيد که چرا جانمايي به طور ميداني مورد بررسي قرار نگرفت؟
«سيد محمد لنگري» با طرح سوالاتي ديگر در مورد اين کارخانه اضافه کرد: آن همه اصرار سر ساخت کارخانه در محل فعلي براي چه بود و اگر اين جانمايي مورد تأييد کارگروه امور زيربنايي بوده چرا اکنون کارخانه اي که 50 ميليارد ريال براي ساخت آن هزينه شده است، بايد تعطيل شود؟
وي در پاسخ به اين پيشنهاد که بايد با مديران وقت جلسه گذاشت، اظهار داشت: بعيد است که کارخانه به راحتي جا به جا شود زيرا مشکل بوي نامطبوع آن در همه جا وجود دارد و از سويي مسئولان خودشان را درگير نخواهند کرد و منتظر خواهند شد دولت آينده بيايد و پاسخ گو شود.مدير کل دفتر فني استانداري خراسان شمالي نيز در اين جلسه گفت: همه جانمايي هايي که براي اجراي پروژه هاي مختلف انجام مي شود، بايد چارچوب داشته باشد و رساندن خدمات و انجام امور زيربنايي هزينه بر است.«محمد آروين» افزود: اگر مکان يابي درست نباشد و هزينه انتقال آب، برق و گاز هم به آن افزوده شود، هزينه ها ده ها برابر خواهد شد.
وی از مديرعامل کارخانه پسماند خواست تا با جمع آوري مستندات لازم در مورد مصوبه کارگروه زيربنايي و جانمايي کارخانه، اين مستندات را در جلسه آينده که با دعوت از متوليان امر مانند فرماندار، معاون عمراني استاندار و مدير کل حفاظت محيط زيست برگزار مي شود، ارائه کند.وي در مورد آمادگي بخش خصوصي براي راه اندازي کارخانه پسماند جديد در محل ديگر که توسط شهردار بجنورد مطرح شده بود نيز عنوان کرد: از حضور بخش خصوصي در اين پروژه استقبال مي کنيم.شهردار بجنورد نيز در اين جلسه گفت: زميني که در اختيار بخش خصوصي قرار خواهد گرفت با حفظ مالکيت شهرداري خواهد بود و قرار شده است اين کارخانه در 6 ماه ساخته شود و از سويي مشاور طرح، همه امور اين پروژه از جمله جانمايي مناسب و استعلام از اداره کل حفاظت محيط زيست را اجرا مي کند و پاسخ گوي نياز شهر خواهد بود.«پيلتن» نايب رئيس شوراي شهر بجنورد نيز با طرح اين سوال که چگونه روزانه 20 تن زباله که مورد نياز کارخانه جديد است تأمين مي شود، گفت: از سويي چه ضمانتي براي اجراي اين طرح طي 6 ماه وجود دارد.«افشين فر» عضو ديگر شوراي شهر، خواهان تعيين تکليف کارخانه قبلي پسماند شد و گفت: تکليف سرمايه ملي که در اين محل هزينه شده بايد روشن شود.«فيروزه» ديگر عضو شورا نيز گفت: 50 ميليارد ريالي که هزينه شده اکنون 150 ميليارد ريال شده است و لازم است در مورد کارخانه جديد با دقت کار شود.«گريواني» عضو ديگر شوراي شهر بجنورد هم اظهار داشت: نبش قبر کردن گذشته ها فايده اي ندارد و بايد قبول کرد که آن همه پافشاري معاونان عمراني استاندار قبلي اشتباه بود.وي بيان کرد: تلاش مضاعفي لازم است تا از وضعيت بحران زباله که هم اکنون با تعطيلي کارخانه پسماند با آن درگير شده ايم، خارج شويم و از سويي با توجه به اصراري که در آن هنگام در مورد جانمايي اين محل شد خودشان بايد پاسخ گو باشند و خسارت شهرداري را بدهند.رئيس سازمان پسماند نيز در اين جلسه عنوان کرد: هنگام افتتاح اين کارخانه همه نمايندگان مجلس و مسئولان دست اندرکار حضور داشتند و کارخانه اي که 2 بار و با حضور 2 وزير به بهره برداري رسيده است، نبايد به اين راحتي تعطيل شود.«سيدي» ديگر عضو شوراي شهر نيز با تأکيد بر نياز استان به کود آلي گفت: استعلام هايي که از محيط زيست گرفته مي شود مشروط است و در آن موافقت اعلام مي شود مشروط بر اين که آلودگي نباشد اما کدام کارخانه پسماند هست که بو نداشته باشد.به گزارش خبرنگار ما، در اين جلسه در مورد زمين اختصاص يافته به بيماران خاص و پرداخت مابه التفاوت قيمت قير به پيمانکار اجراي آسفالت بجنورد نيز بحث و تبادل نظر شد.شهردار بجنورد در همين ارتباط از افزايش بي سابقه قيمت قير خبر داد و گفت: در اسفند ماه سال گذشته قيمت قير تني 670 هزار تومان بود ولي اکنون به يک ميليون و 880 هزار تومان افزايش يافته است.«کيوان دژهوت» با انتقاد از اين افزايش قيمت اظهار داشت: قير نه از خارج وارد مي شود و نه قيمت آن به دلار بستگي دارد و در پروژه هاي آسفالت اهميت زيادي دارد در حالي که هم اکنون با هزينه حمل و نقل، قيمت آن به تني 2 ميليون تومان رسيده است.
خراسان شمالي - مورخ پنجشنبه 1392/04/13 شماره انتشار 18444