توضیحات رئيس کميسيون عمران و ترافيک شورايشهر به اظهارات شهردار در روزنامه اتفاقیه
عطف به مطلب «روگذر بجنورد با تمام اما و اگرها، 6 ماه دیگر تکمیل می شود» مندرج در روزنامه اتفاقیه در تاریخ 23/7/93، موارد ذیل جهت روشن شدن افکار عمومی تقدیم حضور می گردد.
1- درخصوص برآورد هزینه اجرای پل که 470 میلیارد ريال اعلام شده، توضیح این است که اگر پل چهارراه شهدا اجرا هم نمی شد اصلاح هندسی این تقاطع به ویژه در راستگردها نیز همانند دیگر تقاطع های سطح شهر امری ضروری و اجتناب ناپذیر بود. پیشرفت فیزیکی این پروژه 75% و پیشرفت ريالی آن در حدود 50% می باشد. با توجه به اینکه تا تاریخ 22/7/93 مبلغی در حدود 87 میلیارد ريال پرداخت شده است (اعلام مبلغ براساس نامه شماره 42251/10/93 مورخه 4/6/93 شهرداری بجنورد) پیش بینی می شود تا اتمام سازه پل، مجموعاً در حدود 147 میلیارد ريال هزینه شود. در خصوص راستگردها نیز با حوصله و فرصت و با بررسی اولویت ها اقدام خواهد شد و بهره برداری از پل بلافاصله پس از اتمام سازه انجام خواهد شد.
2- با اجرای پل چهارراه شهدا و نماکاری، نورپردازی و فضاسازی آن، به طور قطع چهارراه شهدا یکی از زیباترین مکان های شهرمان خواهد شد و همه ما به این پروژه افتخار خواهیم کرد.
3- درخصوص ابراز نگرانی اعلام شده در مورد حجم ترافیک که ممکن است در چهارراه دانش آموز به وجود آید، چند نکته وجود دارد؛ اول این که از چهارراه دانش آموز تا ابتدای رمپ پل، فاصله ای در حدود 150 متر است که با توجه به حجم تردد، زمان چراغ راهنمایی و ...، تردد به سهولت و روانی انجام خواهد شد و در موارد خاص، اگر هم پس زدگی ترافیک به رمپ پل و یا روی آن نیز برسد مشکل خاصی وجود ندارد زیرا پل ها براساس بار وارده بر آن ها که شامل بارهای دینامیکی، استاتیکی، نیروی باد، زلزله و ... طراحی شده اند و در این رابطه جای هیچ گونه نگرانی نیست. در بسیاری از پل های بزرگ دنیا و در شهری مثل تهران هم ترافیک سنگین بر روی پل ها و رمپ ها ایجاد می شود و این امری بدیهی و طبیعی است.
4- اینکه شنیده می شود در خصوص جمع آوری و انتقال این پل اظهار نظرهایی می شود این مطلب بیشتر به فکاهی شباهت دارد و موجب حیرت و تعجب می شود. هر پایه در حدود سیصد تن وزن دارد و هر کوله آن در حدود 1300 تن، بنابراین چگونه ممکن است پایه ها و کوله هایی که به زمین توسط پی های عظیم متصل شده اند و چنین وزن های سنگین و ثقیلی دارند را بتوان توسط جراثقال بلند و آن را بار کرده و در جای دیگر نصب کرد. نکته دیگری که وجود دارد این است که پل ها را بر اساس تقاطع ها و محورها، (عرض، طول) و حجم تردد طراحی می کنند نه اینکه پل را بر فرض محال ببریم و تقاطعی برای آن طراحی کنیم. این حکایت آن فردی است که دکمه ای پیدا کرده و به خیاط گفته بود برای این دکمه یک پالتو بدوز.
5- ضرورت احداث پل چهارراه شهدا به دلایلی مثل انتقال دستگاه های دولتی به سایت ارکان، ورزشگاه 15000 نفری و5000 نفری در تخته ارکان، دانشگاه آزاد، پیام نور، دانشگاه اشراق، بیمارستان امام علی(ع)، نمایشگاه بین المللی، مجتمع های مسکونی الغدیر، مجتمع مسکونی مقابل دانشگاه آزاد، مجتمع ورزشی کارگران، بیمارستان تأمین اجتماعی، بیمارستان در حال احداث در محل تخته ارکان، الحاق ملکش و خداقلی به محدوده خدماتی شهر بجنورد، مجتمع مسکونی نیروی انتظامی، تفرجگاه بش قارداش، تردد زیاد مسافر به شهر اسفراین، حجم تردد مسافرین و زائرین به مشهد مقدس و شمال کشور و برعکس، با فرض این که 30% این مسافرین از این تقاطع عبور کنند و ... بوده است و این ضرورت به تأیید شورای ترافیک استان وشهرستان رسیده و شورای اسلامی شهر در دوره سوم بودجه آن را تصویب کرده است.