امروز : پنج شنبه, 06 اردیبهشت 1403

اعمال سهم 25 درصدی برای زنان در انتخابات چهارم شوراهای شهر

 

یک عضو زن شورای اسلامی بجنورد خواستار اعمال سهم 25درصدی در انتخابات دور چهارم شوراها در خرداد سال آینده شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، اعضای شورای اسلامی بجنورد بعدازظهر امروز طی نشستی پیشنهادات خود را به منظور اصلاح قانون شوراهای اسلامی ارائه کردند.

در این نشست که در سالن اجتماعات شورای اسلامی شهر برگزار شد، ابتدا رئیس شورای اسلامی بجنورد با بیان اینکه شورای عالی استان‌ها طی نامه‌ای به این شورا خواستار ارائه پیشنهادات به منظور اصلاح قانون شوراها شده است، تصریح کرد:‌ این موضوع اکنون در دستور کار مجلس قرار داشته و لازم است تا با ارائه نقطه‌نظرات به تقویت جایگاه شوراها بینجامد.

سیدمحمد لنگری با تاکید بر اینکه اکنون مشکلاتی در سطوح مختلف شورا اعم از شهرستان و استان دارد، گفت: یکی از مشکلات جدی در این زمینه ضعف شوراهای بالا دستی اعم از شورای عالی استان و شهرستان است.

وی اظهار کرد: باید در نحوه انتخاب و راهیابی افراد به عنوان عضو تجدیدنظر شود.

لنگری از شوراهای اسلامی شهرستان، استان و کشور به عنوان شوراهای بالادستی یاد کرد و گفت: برای تقویت شوراها باید در زمینه سطح تحصیلات و سن اعضاء تجدیدنظر شود.

وی همچنین با تاکید بر فعالیت شورای حل اختلاف شوراهای اسلامی گفت: متأسفانه طی این مدت تنها یک نشست در این شورا برگزار شده است.

عضو دیگر شورای اسلامی بجنورد هم خواستار اختصاص 25 درصد از سهمیه اعضای شوراهای شهر در چهارمین دوره انتخابات، خاص بانوان شد.

اعظم‌السادات افشین‌فر اظهار کرد: باید این مهم به صورت الزام در قانون انتخابات آورده شود تا بانوان نیز مشارکت بیشتری در این عرصه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از شهرها هیچ بانویی عضو شوراهای اسلامی نیست،‌ گفت: این ظلم به بانوان است چراکه شوراهای اسلامی پارلمان‌های محلی هستند، از این رو ضرورت دارد تا به خاطر ترکیب جمعیتی، زنان نیز در این پارلمان‌ها عضویت و حضور داشته باشند.

افشین‌فر همچنین تعیین حداقل 30 و حداکثر 75 سال سن برای انتخابات آتی شوراهای شهر را ضروری عنوان کرد و افزود: توجه به این امر سبب کیفی شدن مصوبات و حفظ حق و حقوق مردم خواهد شد.

وی توجه به تحصیلات و ملاک قرار دادن حداقل تحصیلات برای اعضای شورای اسلامی شهر و روستاها را لازم دانست و گفت: بر همین اساس حداقل تحصیلات برای اعضای شورای روستا دیپلم و برای شهرها لیسانس تعیین شود.

به گفته این عضو شورای شهر بجنورد، هرچه سطح تحصیلات اعضا بالاتر باشد، نشست‌ها و مصوبات آن کیفی‌تر خواهد بود.

عضو دیگر شورای اسلامی بجنورد همچنین افزایش شمار اعضای شورای اسلامی شهرها بر اساس جمعیت را اقدام خوبی برشمرد و افزود: هرچه تعداد اعضای شورای شهر بیشتر شود، از اعمال نفوذها کاسته خواهد شد.

حسین پیلتن ملاک قرار دادن حداقل تحصیلات برای اعضای شورای شهر را به نفع آینده شوراها و مردم خواند و گفت: اکنون در شوراهای شهرها سطح تحصیلات اعضا با یکدیگر همخوانی نداشته و این ایراد قابل توجهی به نظر می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به اینکه سهم شورای اسلامی بجنورد در شورای اسلامی شهرستان به خاطر جمعیت بالای بجنورد باید افزایش یابد، افزود: اکنون در شورای شهرستان وضعیت به گونه دیگری است، از این رو لازم است تا در قانون انتخابات آینده شورا حق شهرهای بزرگی چون بجنورد لحاظ و صرفاً دو نفر از اعضای شوراهای شهرهایی مثل بجنورد به صورت انتصابی در شورای شهرستان تعیین شوند.

پیلتن همچنین خواستار عضویت شوراهای اسلامی برای حضور در نشست‌های شورای اداری، شورای برنامه‌ریزی و سایر کارگروه‌های استانداری شد.

انتهای پیام/ل10/ض1002

 

    File engine/modules/prostats.php not found.
طراحی، اجرا و پشتیبانی: سفارش دات نت