امروز : پنج شنبه, 06 اردیبهشت 1403

بیست و نهمین اجلاس مشورتی كمیسیون های فرهنگی و اجتماعی

بیست و نهمین اجلاس مشورتی کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها در شهر کرمانشاه برگزار گردید.
ابراهیم امانی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر بجنورد که به اتفاق نایب رئیس کمیسیون، اعظم السادات افشین فر، در این اجلاس شرکت نموده، گفت: ما در دنیای در حال تغییر، کمتر قابل پیش بینی و نامهربان زندگی می کنیم و آنچه اصل و اساس زندگی فردی و اجتماعی ما را تشکیل می دهد فرهنگ است؛ فرهنگ است که می تواند از یک ملت، مردمانی اجتماعی، دانا، مشارکت جو، منطقی، تلاشگر و معتقد بسازد و این ممکن نخواهد شد مگر اینکه بازگشت به ریشه ها و نگرش مثبت نسبت به پدیده ها و هر شرایطی را فرصت دانستن و عاشق تغییر بودن و بدانیم زمانی قدرت داریم که با هم هستیم، مشارکت داریم و اتحاد داریم و فرهنگ حاصل همگرایی جمعی است. فرهنگ زمانی بالنده است که از منتقد فرهنگی به یادگیرنده فرهنگی تبدیل شویم و سه اصل یادگیری، توانمندی و اجرا کردن را در دستور کار خود قرار دهیم.
امانی گفت: در این اجلاس طرح الزام شهرداری به ساماندهی و توانمند سازی و حمایت از مشاغل شهری و پیش نویس طرح الزام شهرداری های شهرهای مرکز استان ها به پاسداشت نوروز مطرح و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
وی افزود: مشاغل شهری که بخش عمده ای از اقتصاد شهری را تشکیل می دهند دارای ویژگی هایی
همچون: دائمی نبودن، سرمایه اندک، عدم حاکمیت قوانین و مقررات موضوعه و نظارت بر  آن ها،
نیروی کار در گردش و متغیر، کمبود آموزش و مهارت های تخصصی و به طور کلی عدم رسمیت و کم  ثباتی می باشند. این نوع مشاغل طیف وسیعی از اقتصاد خانگی و خانوادگی تا فعالیت های غیر قانونی و نا مطلوب اجتماعی را شامل می شوند. آن چه در این طرح و در محدوده عمل مدیریت شهری مورد توجه است؛ فعالیت های کوچک مقیاس تولید و توزیع کالا و ارائه خدمات است که از جهات قوانین و مقررات حاکم تخلف محسوب نمی شوند و اثرات نامطلوب اجتماعی و فرهنگی به بار نمی آورند.
در این طرح دو موضوع قابل اهمیت است:
اول: کارآفرینی و ارتقای درآمد شهروندان به ویژه اقشار کم درآمد
دوم: لزوم ساماندهی و بهینه سازی کالبد و سیمای شهری، زیرا بسیاری از مشکلات کالبدی ناشی از فعالیت های این بخش می باشد. امانی در رابطه با پاسداشت نوروز گفت: نوروز جشن با شکوه ایرانیان یادآور بزرگی، شکوه و نشاط تمدنی است که از نیاکان باورمند ما به پندار نیک، گفتار نیک و رفتار نیک در ستایش بخشایندگی آفریدگار زیبایی ها و ارج نهادن به طبیعت سبز و زاینده بهار و رستاخیزی نو به یادگار مانده است.
این آئین باستانی در تمام دوره های تاریخی در هیاهوی تهاجم بیگانگان تاراج گر و در فراز و نشیب گذر زمان همچنان استوار و پابرجای مانده و در میان بسیاری از اقوام  ایرانی حتی در آن سوی مرزهای کنونی عامل اشتراک و همگرایی ما با کشورهای فارسی زبان و همسایه می باشد. نوروز در احادیث و روایات نیز به عنوان روز رستاخیز طبیعت و زنده شدن ان پس از خواب زمستانی و عبرتی برای بندگان در سپاسگزاری از خداوند و باز پیرایی روح و جان نام برده شده است که خود نشان از اهمیت آن نزد بزرگان دین و سرزمین ما دارد.
شهرداری ها و مدیریت شهری در راستای تغییر از سازمانی صرفاً خدماتی به نهادی  خدماتی-اجتماعی می توانند به تقویت سنت های نوروزی و استفاده از ظرفیت های شهری و شهروندان در برگزاری این مراسم اقدام نمایند و نتایج این اقدامات می تواند باعث افزایش اعتماد و مشارکت مردمی در اجرای آیین های ملی و دینی باشد.

    File engine/modules/prostats.php not found.
طراحی، اجرا و پشتیبانی: سفارش دات نت