امروز : پنج شنبه, 06 اردیبهشت 1403

افزایش آلودگی هوا در بجنورد جدی است

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی بجنورد گفت: آلودگی هوا در این شهر خطری است که روز به روز تشدید می‌شود.

سیداسماعیل سیدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد با اشاره به اینکه افزایش شمار خودروها، نقص در سیستم سوخت‌رسانی خودروهای سنگین، فعالیت برخی از صنایع، سبب افزایش آلودگی هوا در این شهر شده است، اظهار کرد: منابع آلوده کننده هوا در دو بخش طبیعی و غیر طبیعی تقسیم بندی شده است.

وی آلودگی هوا در بخش طبیعی را شامل گرد و غبار، طوفان، آتش فشان، آتش سوزی جنگل‌ها و منابع مصنوعی آلوده کننده هوا را فعالیت صنایع، وسایل نقلیه، لوازم خانگی، تجاری و زباله‌ها و همچنین عوامل بیولوژیکی مثل گرده نباتات عنوان کرد.

سیدی ادامه داد: بی‌تردید آلودگی‌های هوا در بجنورد می‌تواند عامل ایجاد و تشدید بیماری‌های مزمن دستگاه تنفسی، برونشیت مزمن، بیماری مزمن منقبض کننده برنش شود.

وی همچنین آمفیزیم ریوی، آسم، سرطان ریه، قلب و اعصاب را از دیگر عوارض آلودگی هوا به عنوان عامل ایجاد و تشدید مشکلات تنفسی یاد کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی بجنورد با بیان اینکه آلودگی هوا موجب عدم تعادل در سیستم طبیعی بدن می‌شود، تصریح کرد: همچنین این آلاینده سبب کاهش ضریب هوشی انسان‌ها، اخلال در شنوایی، اعصاب و دستگاه گوارش و کاهش عمر متوسط انسان می‌شود.

وی اظهار کرد: نارسایی گردش خون، تنگی رگ‌ها، بعضاً خونریزی داخلی، انقباض عضلات، سردردهای مزمن، عصبانیت، خستگی روحی از دیگر عوارض آلودگی هوا در شهرهای بزرگ به شمار می‌رود.

سیدی با بیان اینکه هوا از چهارلایه با نام‌های مختلف تشکیل شده است، گفت: لایه نخست تا ارتفاع 12 کیلومتری ادامه داشته و در تمام پدیده‌های جوی مثل ابر، باران، رعد و برق، باد در این لایه ظهور و بروز دارد.

به گفته وی، این لایه شامل سه چهارم هوای زمینی بوده و یک چهارم بقیه مربوط به سایر لایه‌ها است که با افزایش غلظت هوا کاهش می‌یابد.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی بجنورد افزود: این مهم به نحوی بوده که تنفس راحت فقط تا ارتفاع سه کیلومتری از سطح زمین مقدور بوده و در ارتفاع متوسط 6 کیلومتری تقریباً غیرممکن است.

وی تأکید کرد: بر همین اساس، لایه پایینی برای سلامت انسان اهمیت بسزایی داشته و باید همواره حفظ هوای پاک برای سلامتی انسان‌ها اولویت قرار بگیرد.

به گزارش فارس، بجنورد با دارا بودن دو منطقه شهرداری و همچنین شهرداری مهر، 214 هزار نفر جمعیت دارد.  انتهای پیام/63002/ذ30/گ1003

خبرگزاری فارس، 91/11/13

 

 

    File engine/modules/prostats.php not found.
طراحی، اجرا و پشتیبانی: سفارش دات نت